Hopp til innhold

Elbiler, lading og brannfare

Sist oppdatert for 7 dager siden

 

Strøm kan gi elektrisk sjokk og brannfare. For trygg lading av elbil må bilen være godt vedlikeholdt, produsentens anvisninger følges, og ladekabler og kontakter må være i god stand i henhold til DSBs regelverk.

Norge har vært tidlig ute med elbilteknologi, og DSB har samarbeidet med DiBK for å forske på brann i elektriske kjøretøy. Konklusjonen er at elbiler ikke er mer brannfarlige enn fossile biler, bare at brannene oppfører seg annerledes. Mer enn 10 års erfaring med hybridbiler har ikke gitt spesielle utfordringer.

Ny teknologi medfører nye utfordringer. Branner i elbilbatterier har andre årsaker og forløp enn i fossile biler. Slokking krever spesielle metoder, og røyken må håndteres annerledes. Branner skyldes ofte kortslutning og varmeutvikling i batteriet, og brannvesenet må bruke vann for å kjøle ned batteriet.

Det er sjelden at elbilbatteriet er årsaken til brann, vanligvis skjer det ved ytre skader eller ekstrem varme. Branner starter ofte i bilens interiør, uavhengig av biltype. Brannvesenet må ha kompetanse og utstyr for å håndtere slike branner.

 

Var denne artikkelen nyttig for deg?

0 av 1 synes dette var nyttigTakk for din stemme!

Relaterte artikler

Finner du ikke det du leter etter?