Hvor blir pengene fra den dyre strømmen av?
Sist oppdatert for en måned sidenDe tidvis høye strømprisene gir høye inntekter, først og fremst til staten gjennom
skatter og avgifter, men også til kraftselskapene, herunder Lyse.
60 % av det vi tjener på vannkraft går til staten, mens 60 % av resten over tid betales som utbytte til de 15 eierkommunene våre.
Litt enkelt forklart: For hver 1000-lapp vi tjener på vannkraft, sitter Lyse igjen med 150 kr til å kunne gjøre nye investeringer, resten går til staten (600 kr) og eierkommunene (250 kr)
60 % av det vi tjener på vannkraft går til staten, mens 60 % av resten over tid betales som utbytte til de 15 eierkommunene våre.
Litt enkelt forklart: For hver 1000-lapp vi tjener på vannkraft, sitter Lyse igjen med 150 kr til å kunne gjøre nye investeringer, resten går til staten (600 kr) og eierkommunene (250 kr)