Ny eFaktura-ordning
Sist oppdatert for 3 måneder sidenBankene i Norge har endret eFaktura-ordningen – nå oftest kalt «ja takk til alle». Lyse og Altibox omfattes også av den nye eFaktura-ordningen. Vi matcher nå våre kundelister med eFaktura-basen som bankene har. Hvis du har sagt «ja takk til alle» får du eFaktura fra oss der du betaler regninger.
Er du ny kunde hos oss og har sagt ja til å motta eFaktura, får du første faktura fra oss rett i nettbanken.
Vi understreker at innføringen av eFaktura 2.0 er landsdekkende og gjelder eFaktura generelt. Du kan lese mer om endringene på denne siden: www.efaktura.no/privat
Hvorfor er denne endringen bra for deg som kunde?
Endringen er gjort for at det skal bli enklere for deg å betale regningene dine:
Du trenger ikke lenger inngå en eFaktura-avtale for hvert sted du er kunde.
Regningene dine kommer nå ferdig utfylt med beløp, kontonummer, dato (som kan endres) og - ikke minst – KID direkte i nettbanken eller betalingsappen.
Med eFaktura vil du som kunde motta færre purringer, fordi fakturaen blir klar til betaling rett i nettbanken og ferdig utfylt. Dette håper vi vil gjøre det enklere for deg. I tillegg sparer vi miljøet når vi slipper å sende ut så mange papirfakturaer.
Men, endringer skjer som kjent aldri helt knirkefritt. Vi vet at noen av dere i disse dager opplever forvirring rundt hvor regningen dukker opp. Her er noen eksempler på utfordringer du kan møte på:
Eksempel 1: Det er jeg som betaler regningen, men nå får partneren min eFaktura i sin nettbank
Forklaring: eFaktura knyttes nå til juridisk eier av abonnementet via personnummer. eFaktura-avtalen du hadde direkte med oss gjelder ikke lenger. Det er juridisk eier som nå vil få faktura i nettbanken, uavhengig av hvem som fikk den tidligere. Hvis en annen person nå ønsker å motta fakturaen må det opprettes et nytt kundeforhold eller kontrakten overføres på denne personen.
Du bør også være klar over at hvis en annen person betaler fakturaen din fra oss, og personen har inngått Avtalegiro i sin bank på denne avtalen, vil fakturabeløpet fortsatt bli trukket fra denne kontoen. For å unngå dette kan den som har inngått Avtalegiro-avtalen slette den.
Eksempel 2: Noen andre skal betale fakturaen min, eller jeg skal betale for andre
Forklaring: Dersom den som betaler fakturaen din er en bedrift som har betalingsmåte EHF (Elektronisk Handelsformat), vil bedriften få fakturaen inn i regnskapssystemet sitt som før.
Hvis for eksempel jobben din ikke har denne løsningen, kan du selv hente ut faktura fra «Min side» på Lyse.no og videresende til den som skal betale for deg. Dette er også en god løsning for deg som tar deg av betalingen for et familiemedlem eller andre.
NB! Dette gjelder dersom du har trykket «ja takk til alle» i nettbanken. De som ikke har gjort dette vil fortsatt få papirfaktura.
Er det mulig å reservere seg mot eFaktura?
Ja, det kan du gjøre i nettbanken. Velger du å reservere deg mot å motta eFaktura fra oss i Lyse, får du papirfaktura i posten i stedet. Vi gjør oppmerksom på at det da vil bli lagt på et fakturagebyr.