Hva skjer med kundeforholdet når noen dør?
Sist oppdatert for en time sidenInformasjon om dødsbo
Det er mye som må ryddes opp i når noen dør. I de fleste tilfeller trenger vi en skifteattest for å kunne gi informasjon om eller endre et kundeforhold hos oss. Har du ikke tilgang på skifteattest, kan vi likevel hjelpe deg med følgende:
Betalingsinformasjon - hvis det er noe som ikke er betalt.
Opprette ny avtale på gjenlevende ektefelle, partner, samboer, familiemedlem eller annen pårørende.
Under finner du svar på vanlige spørsmål vi får i forbindelse med at en kunde har gått bort.
Hva gjør jeg med strømavtalen til den som har gått bort?
Vi anbefaler å opprette ny strømavtale på en pårørende, for eksempel ektefelle, samboer eller barn. Eksisterende strømavtale vil opphøre ved bestilling av ny strømavtale på måleren. Du kan enkelt opprette en ny strømavtale her: https://www.lyse.no/strom
Har du spørsmål eller trenger hjelp kan du kontakte oss på chat eller telefon 51 90 80 90.
Hva gjør jeg med internett- og tv tjenesten til den som har gått bort?
Vi anbefaler å opprette et nytt abonnement på en pårørende, for eksempel ektefelle, samboer eller barn. For å kunne opprette nytt abonnement, må du avslutte det eksisterende abonnementet.
Dette kan gjøres på følgende måter:
1. Ved å sende inn kontaktskjema.
2. Ved å kontakte oss på chat eller telefon 51 90 80 90.
For å hjelpe deg trenger vi følgende informasjon:
1. Navnet på den som har gått bort.
2. Navnet ditt, fødselsdatoen din og kontaktinformasjon.
3. Adressen abonnementet er registrert på.
Hvordan finner jeg ut om det er noe som må betales?
Vi kan hjelpe deg med å finne ut om det er noe som ikke er betalt. Ønsker du kopi av fakturaene, må du sende oss en skifteattest før vi kan levere ut dette.
Vi kan uansett hjelpe deg med betalingsinformasjon slik at du får betalt det som er utestående.
Boligen skal selges, men vi vet ikke når den blir solgt. Hva gjør jeg med strømavtalen?
Vi anbefaler at det opprettes ny strømavtale på en pårørende fram til boligen blir solgt. Når boligen blir solgt må den nye kjøperen bestille egen strømavtale.
Gir du oss beskjed i forkant av overtakelsen, kan vi avslutte strømavtalen på riktig dato.
Boligen skal selges, men vi vet ikke når den blir solgt. Hva gjør jeg med Altibox-tjenestene?
Dersom du ønsker å ha internett- og tv-tjenester fram til boligen er solgt, anbefaler vi at det opprettes et nytt abonnement på en pårørende.
I slike tilfeller er det viktig at vi får informasjon om dato for overtakelse, slik at vi kan avslutte abonnementet. Oppsigelsestiden er inneværende + neste måned for internett- og tv-tjenestene våre.
Hvor får jeg tak i skifteattest?
Informasjon om skifteattest finner du på nettsiden til Norges domstoler.
Hvordan sender jeg skifteattest?
Du kan sende kopi av skifteattest på flere måter:
1. Bruk kontaktskjema. Da vil du motta en automatisk e-post bekreftelse på at vi har mottatt meldingen. Svar på den og legg ved skifteattesten som vedlegg. Behold emnefelt.
2. Ta kontakt med oss på chat eller telefon, så sender vi deg en e-post som du kan besvare med skifteattest som vedlegg.
3. Send den per post til Lyse, Breiflåtveien 18, 4017 Stavanger.
Hva skjer med eFaktura og AvtaleGiro til den som har gått bort?
Både eFaktura og AvtaleGiro er knyttet til personnummer og bankkonto. Ved dødsfall blir kontoen til den som har gått bort sperret for utbetalinger fram til skifte.
Da slettes også betalingsavtaler som eFaktura og Avtalegiro.
Vi anbefaler at du tar kontakt med banken for mer informasjon om dette.