Har du ingen signal eller sort tv-skjerm?
Sist oppdatert for en måned sidenDet kan være flere grunner til at TV ikke fungerer, prøv disse tipsene før du kontakter kundesenteret.
1. Driftsmeldinger på Mine Sider
Hvis det er linjebrudd eller feil på sentraler i ditt område, vil det ligge en melding på Altibox Mine sider. Gå inn via mobildata eller på jobb, og sjekk dette først. Din Altibox-leverandør vil få rettet feilen – det er ikke noe du kan gjøre selv.
2. Er dekoderen på?
Det første du bør sjekke, er om dekoder står på og lyser. Det skal lyse grønt på Q22 og hvitt på Modell A - se på undersiden i front på sistnevnte. Hvis det ikke gjør det, skru på dekoderen og se om det løser problemet.
3. Har du valgt rett kilde/input på TV-en?
TV-en må være innstilt på Altibox-dekoderen som kilde til lyd og bilde, og ikke for eksempel på DVD-spilleren din. Altibox-dekoderen vil vanligvis være på en HDMI-inngang.
Gjør følgende: Bruk fjernkontrollen og knappen merket AV, Source eller Meny, Innstillinger og Input.
Problemer med å koble fjernkontrollen til dekoder?
4. Kjør omstart på alt utstyr
Restart hjemmesentralen ved å trekke ut stikkontakten, vente noen sekunder og så sette den inn igjen. Vent på at alle innstillinger og tilkoblinger skal bli aktive.
5. Prøv en annen HDMI-kabel
Mange Altibox-kunder har gamle HDMI-kabler montert mellom tv-en og dekoderen. Gamle kabler som har kommet i klem eller har smuss på kontaktene, vil før eller siden gå ut over bildekvaliteten.
Forsøk å bytte HDMI-kabel dersom tv-bildet er dårlig.
6. Er dekoderen koblet til hjemmesentralen?
Sjekk at nettverkskabelen ut fra dekoder står i punkt i veggen eller er koblet direkte til hjemmesentralen. Sjekk at kabelen står i rett port i hjemmesentralen:
FMG: M2M, LAN1 eller LAN2.
ZyXEL P2812 og P2812ac: LAN2, LAN3 eller LAN4.
7. Er TV-en koblet til dekoder?
Ta ut og sett inn HDMI-kabelen, sjekk at kablene er koblet skikkelig til på begge sider og at kabelen ikke er brutt eller skadd.
8. Sjekk nettverkskabelen
Gamle standarder eller skadde nettverkskabler gir dårlig signal. Nye KAT5e og høyere standard er anbefalt.
Fortsatt trøbbel? Ta kontakt, så hjelper vi deg!