Hopp til innhold

Hva er fastpris?

Skrevet for 12 dager siden

 

Hva er inkludert i fastprisen? 

Fastprisavtalen består av et månedsbeløp på 45 kr og en fast strømpris per kilowattime du bruker (inkludert mva. og kostnad for elsertifikat). Den fastsatte nettleien fra ditt lokale nettselskap kommer i tillegg. Nettleien er lik uansett hvilken strømleverandør du velger. 

 

Gjelder regjeringens "krisepakke" også for fastpriskunder?

Ja. Støtteordningen gjelder for alle strømavtaler. Det vil si at alle kunder får samme fratrekk, inkludert kunder med fastpris.

Eksempel dersom gjennomsnittlig spotpris er 177,08 øre/kWh eksl. mva.

Kompensasjon = (177,08 - 70) 55 % * 1.25 = 73,62 øre/kWh inkludert mva i fratrekk på nettleiefaktura.

For en kunde som har en fast strømpris på 116,93 øre/kWh inkl. mva, vil den reelle strømprisen da bli (116,93-73,62) = 43,31 øre/kWh.

Som fastpris-kunde kommer du godt ut med denne ordningen ved at du får samme fratrekk som alle andre som er basert på spotprisen, samtidig som du har en ekstra sikkerhet med fast strømpris. Det er ingen grunn til å endre fastprisavtalen om ikke behovet har endret seg siden du valgte fastpris-avtale. Prisene kommer til å svinge, og myndighetene har denne kompensasjonsordningen kun fra desember til og med mars.

 

Hvor lenge binder jeg prisen? 

Du kan velge mellom å binde prisen i opptil syv måneder, ett eller tre år. Avtalene våre kan du finne på https://www.lyse.no/strom/fastpris

 

Hvor kan jeg bestille fastprisavtale?

Det enkleste og raskeste for deg som kunde, er å bestille via våre nettsider https://www.lyse.no/strom/fastpris 

Her kan du velge mellom våre til enhver tid tilgjengelige fastprisavtaler. Merk at avtalelengden og avtaleprisen varierer fra avtale til avtale. Du kan også kontakte vårt kundesenter via chat eller telefon dersom du har spørsmål. 

 

Hvor raskt kan jeg få oppstart på fastprisavtalen? 


Dersom du allerede er kunde hos Lyse kan du få fastprisavtale fra den datoen du bestiller. Det samme gjelder om du overtar en ny måler (for eksempel når du flytter inn i ny bolig). Dersom du kommer fra en annen strømleverandør, vil avtalen normalt sett ha oppstart 17 kalenderdager etter bestillingsdatoen.

 

Kan jeg få raskere oppstart på strømavtalen min ved å kontakte kundeservice?

Nei, vi får dessverre ikke gjort noe med behandlingstiden.

Vi kan derimot forsikre deg om at dersom du er eksisterende strømkunde, så vil den nye strømavtalen din uansett tre i kraft fra bestillingsdato. Merk at du vil se den gamle avtalen din på Min side fram til vi får endret i systemene våre, det kan for tiden ta opp mot 14 dager.

Er du ny strømkunde, må vi få overført strømabonnementet fra din gamle leverandør til oss, og da vil det ta rundt 17 dager før du er aktiv strømkunde.

 

Kan jeg få fastpris fra Lyse uansett hvor i Norge jeg bor?

Ja, det kan du! Du kan bestille strøm fra Lyse uansett hvor du bor i Norge.

 

Har fastprisavtalene noen skjulte kostnader? 

Nei. Fastprisavtalen består kun av et fast månedsbeløp og et fast beløp pr. kilowattime (kWh). Prisene fastsettes normalt for en måned av gangen, og du kan se de oppdaterte fastprisene på våre nettsider https://www.lyse.no/strom/fastpris

Det er den prisen vi har når du bestiller som gjelder i hele perioden.

 

Hva skjer om jeg ønsker å avslutte avtalen før tiden? 

Dersom du sier opp avtalen før tiden, må du betale et bruddgebyr. Dette blir regnet ut basert på hvor mange måneder som gjenstår av avtalen, men merk at minimumsbeløpet vil være 500 kroner.  

Slik regner vi ut bruddgebyret: Bruddgebyret tar utgangspunkt i forskjellen mellom avtalt fastpris og fremtidig strømpris for gjenværende periode. Du vil måtte betale for prisdifferansen mellom disse prisene multiplisert med antall kilowattimer (kWh) som det forventes at du benytter ut avtaletiden, basert på strømmålerens forbruk fram til oppsigelsestidspunktet. Vi har dermed ikke en nøyaktig oversikt over eeventuelt bruddgebyr før det foreligger en oppsigelse, siden dette må regnes ut i hvert enkelt tilfelle.

 

Hva skjer hvis jeg skal flytte før avtalen utløper? 

Dersom du flytter fra boligen din før avtalen utløper, kan du i de fleste tilfeller ta med deg avtalen til din nye bolig. Ta kontakt med kundeservice, så hjelper vi deg.  

 

Kan jeg ha fastprisavtale hvis jeg har solcelleanlegg (plusskundeavtale)? 


Dessverre er dette to forskjellige avtaler som ikke kan kombineres. Dersom du har solcelleanlegg og ønsker fastprisavtale må du først avslutte plusskundeavtalen. Ta kontakt med oss for mer informasjon og hjelp.

 

 

 

 

Var denne artikkelen nyttig for deg?

164 av 190 synes dette var nyttigTakk for din stemme!

Finner du ikke det du leter etter?