Hopp til innhold

Lyse på tredjeplass i strømselskap-kåring

Publisert 20.09.2022 - Sist oppdatert kl. 09.09 07.12.2022

Strømkundene er blitt mer fornøyde med Lyse det siste året. Det viser den anerkjente kundeundersøkelsen for strømselskap gjennomført av EPSI Rating.

I et krevende strømmarked ønsker Lyse å være en trygg og sikker aktør som gjør det enkelt og forutsigbart å være kunde og forbruker.
Framgangen i kundeundersøkelsen tror vi handler om flere ting:

1. TRYGGHET

Vi kommer ikke med lokketilbud eller andre tvilsomme tilbud der prisen «plutselig» endrer seg. Du kan være trygg på at Lyse aldri prøver å lure kunder.

2. ÉN FAKTURA, INGEN FORSKUDDSBETALING

Vi tilbyr gjennomfakturering til de aller fleste. Dette gir deg strøm, strømstøtte og nettleie på samme faktura.

3. ENKELT

Vi har ingen jungel av avtaler. Alle våre kunder har samme avtale, til samme pris – enten du har vært kunde i 10 år eller 6 måneder.

4. VI BRYR OSS OM DEG SOM KUNDE

Vi hjelper kundene gjennom strømkrisen. Allerede i november 2021 reduserte vi påslaget med 30 % på spotprisavtalen. Vi tilbyr gebyrfrie fakturautsettelser, vårt kundesenter er åpent for deg både på telefon og chat hele uken. Alle strømkundene våre får tilgang til en app som gjør det enkelt å følge eget strømforbruk.

5. VI GIR TILBAKE TIL SAMFUNNET

Overskuddet vårt kommer innbyggerne til gode gjennom kommunale velferdstjenester som skoler og barnehager. De siste 20 årene har Lyse gitt 13,5 milliarder kroner til våre 14 eierkommuner.



Strøm, nettleie og strømstøtte på samme faktura


Hos Lyse trenger du ikke å legge ut for strømstøtten, da denne blir trukket fra direkte på strømregningen. Det betyr at du slipper å først betale full pris for strømmen, for deretter å få penger tilbake fra netteier.

Hva betyr det i praksis?
Man kan sammenligne med å kjøpe en vare i en butikk på salg. Tenk om du måtte betale full pris i butikken, for deretter få refundert deler av beløpet en god stund etterpå. Vi er butikken der rabatten blir trukket fra direkte. Dette kan vi gjøre fordi vi har avtale med netteier om at vi skal viderefakturere nettleien sammen med strømmen. Dermed betaler du den faktiske strømprisen med en gang.

Får jeg nettleien på samme faktura uansett hvor jeg bor?
Ja, stort sett. Vi har avtale med de største netteierne i Norge, og de aller fleste av våre kunder får både strøm og nettleie på fakturaen fra oss.

Hva med andre strømleverandører, gjør ikke de det samme?
Strømleverandørene kan selv velge om de ønsker å ha avtaler med netteierne om å viderefakturere nettleie. Det er derfor ikke alle som tilbyr dette, og svært mange fakturerer kun strøm.

Hvordan beregnes strømstøtten, og hvor mye fratrekk får jeg egentlig?
Det kan fortsatt være svært høye priser enkelte timer av døgnet. Strømstøtten baserer seg på et månedssnitt, du gjør lurt i å tilpasse strømforbruket ditt etter timeprisene for å unngå de verste pristoppene. Heldigvis har du Lyse-appen til å hjelpe deg med dette!