Hopp til innhold
Ladeluke Nissa leaf

Lader du elbilen i vanlig stikkontakt?

Publisert 15.02.2023 - Sist oppdatert kl. 13.08 29.02.2024

Når du kjøper elbil eller hybrid følger det vanligvis med en ladekabel som passer inn i vanlig stikkontakt. Siden dette er en del av bilen er det nærliggende å tenke at dette er en trygg måte å lade bilen på, men det er ikke anbefalt å bruke denne kabelen til regelmessig lading.

Den medfølgende Mode 2-kabelen kalles gjerne nødlader av en grunn. Den er ment til å brukes på reise eller i situasjoner der man ikke har tilgang på annet enn stikkontakt.

Risiko for varmgang
Mange bruker, og flere har brukt, den medfølgende laderen over lang tid uten uhell og argumenterer positivt for at laderen som følger med gjør jobben:
– Det fungerer jo til mitt bruk.
– Det har gått fint til nå.
– Det er veldig enkelt og praktisk å koble til stikkontakten i garasjen.
– Jeg lader så lite at det holder med en nødlader.

Det går stort sett fint, men vanlige stikkontakter er ikke laget for å tåle høy last over lang tid. Lading i vanlig stikkontakt kan føre til varmgang og i verste fall brann.

Gjentatt bruk fører til slitasje i leddet mellom kabelen og støpselet, dette kan føre til at laderen slutter å fungere eller at det oppstår feil på det elektriske anlegget..

Krav om jordfeilvern
Utekontakter og stikkontakter i garasje og carporter er ikke alltid koblet opp i en dedikert kurs. For å bruke en slik kontakt må den være installert på egen kurs i henhold til nye installasjonsnormer og ha type B jordfeilvern i sikringsskapet.

Det er ikke lenger lovlig å montere vanlig stikkontakt på delt kurs uten jordfeilbryter for å lade elbil, men dette har foreløpig ikke tilbakevirkende kraft for eldre anlegg og installasjoner.

Kan man bli straffet?
Det er ikke direkte straffbart å lade fra anlegg som ikke er godkjente, men forsikringen kan bli avkortet dersom det oppstår skade på bil, elektrisk anlegg eller i verste fall om det fører til brann. Du kan også stilles til ansvar for feil bruk som fører til skade på andres anlegg og eiendeler.

Sikkerhetsmekanisme er ikke optimal for norske nett
Det er også viktig å påpeke at medfølgende Mode 2-ladekabel har innebygd sikkerhetsmekanisme som skal oppdage jordfeil og ujevnheter på strømleveringen. Denne sikkerhetsmekanismen fungerer imidlertid ikke optimalt på norske 230 V strømnett og er derfor en dårlig løsning over tid.

Les mer om lading i stikkontakt hos NAF og Norsk elbilforening.

Ladestasjon, ladeboks eller hjemmelader?
Det anbefalte alternativet for å lade elbil hjemme eller på hytta er å ha sin egen ladestasjon, der selve ladeboksen er elbilladeren fra merkevarer som Amina, Zaptec og Easee.
Lyse tilbyr hjemmeladere fra Amina og Zaptec nedbetalt over strømregningen. Kjøper man elbillader gjennom Lyse er standard montering utført av fagfolk inkludert, man kan være sikker på at ladestasjonen gir trygg, effektiv og enkel lading av din elbil.