Hopp til innhold

– Gjør det lett å se hvor vi kan kutte strøm og spare penger

Publisert 17.09.2024 - Sist oppdatert kl. 11.24 17.09.2024

Før brydde Rolf Edland seg lite om strøm. Nå ser han fordelen med å ha full kontroll. Det fikk han med Min Bedrift Energi.

– Før strømkrisen brukte jeg lite tid på strøm. Men da regningen plutselig gikk fra 8000 kroner i måneden til 40.000…

Rolf Edland grøsser lett ved tanken.

Sammen med kona Mariann har han drevet velværesalongen FAB Lounge i snart 15 år.

Det som startet som en hobby på 60 kvadratmeter på Gausel, er i dag en bedrift med 37 ansatte på 600 kvadratmeter på Mariero.

Da strømprisene føk i været, hadde FAB Lounge heldigvis en god bufferkonto. Edland-paret tok også grønne grep: Nytt el-anlegg, LED-belysning, sparedusjhoder i frisørsalongen og automatisk slukking av lys er bra for både regnskapet og miljøet.

Men skal du drive velværesalong, er det vanskelig å komme unna strømslukere.

Kostnaden raskt spart inn

– Nei, vi kan ikke si at laserbehandling kun kan skje når strømprisene er lavest, sier Edland og humrer.

– Men Min Bedrift Energi gjør at jeg kan følge med på forbruket til enhver tid – og gjør det lett for meg å identifisere når og hvorfor forbruket går opp. 


Den nye Lyse-tjenesten er nå tilgjengelig for alle bedriftskunder for 69 kroner i måneden per målepunkt. Den kostnaden har bedriften raskt spart inn igjen, forteller Edland.

– Effektkartet har hjulpet meg å se hvor vi kan kutte strømforbruket. For eksempel har vi redusert varme og ventilasjon noen timer hver morgen og kveld. Da blir strømregningen fort 10-15 prosent lavere.

At Edlands kunnskapsnivå om strøm er høyere nå enn før krisen, er det ingen tvil om. Likevel ønsker han ikke å gjøre strøm mer komplisert enn nødvendig.

– Min Bedrift Energi gir meg akkurat den oversikten jeg trenger. Jeg kan følge med på strømforbruket dag for dag, sammenligne med andre perioder og se sammenhenger jeg ellers ikke hadde sett.

Identifiserer strømtyver

Andreas Tore Larsen, leder for nye tjenester i Lyse Energi, er glad for å høre at den nye tjenesten gjør livet enklere for Edland-paret.

– Ledere i små og mellomstore bedrifter (SMB) må kunne litt av alt i dag - fra forretning og kundepleie til skatt og NAV-regler. Og så kom strømkrisen, og da måtte de plutselig sette seg inn i dét også, sier han og legger til:

– Mange systemer for bedriftsmarkedet er veldig kompliserte. Vi har derfor utviklet Min Bedrift Energi for å gjøre strøm mer intuitivt og visuelt. Forstår du forbruket ditt, er det enklere å ta grep som gir lavere strømregning.

– Har du noen eksempler?

– Ja, vi har flere SMB-kunder som har sett at de bruker unormalt mye strøm via effektkartet. Den typiske synderen er da et ventilasjonsanlegg som har stått på døgnet rundt, uten at noen har lagt merke til det.

Min Bedrift Energi skal gi bedriftskunder både kunnskapen og verktøyene som trengs for å ta de rette strømvalgene for sin bedrift.

– Du får full oversikt over strømforbruket. Du kan gjøre enkle analyser som gjør det lett å se hvor du kan kutte forbruket – og dermed spare penger, avslutter Larsen.